HOME TUTORIAL TIPS ISLAM Image Map

Hot Hot!

Tuesday, March 15, 2011

Tutorial : Like Button

Luahan hati Salimah Ismail
Assalamualaikum.

Mulai hari ni InsyaAllah if aku free aku nak share toturial yang simple dan best dengan korang. Aku pun tak terer sangat. Tapi InsyaAllah apa yang aku tau aku share dengan korang. :)

Today, aku nak ajar cara simple untuk letak Like Button  ni...

Sebelum tu.

Mungkin ada yang tertanya-tanya:

Apa sebenarnya kegunaan Like Button ni?
Perlukah ada Like Button?

Okay, Like Button ni macam bagi korang gambaran kasar sejauh mana orang suka baca entry korang. Lagi banyak orang like means lagi banyak orang enjoy baca entry korang. Vice versa, if tadak orang like.. Korang faham-faham je lah.. HAHA.

HAHA. Panjangkan aku bebel? Sudah-sudah. Let's start :)

STEPS:

1.  Click HERE.

2. Then bila korang dah click link tu.. Korang akan nampak page macam ni.

(click the image to enlarge it)

Ada nampak macam ni kan? Scroll down lagi sampai korang jumpa macam ni:


Jumpa dak? Haha



Lepas tu korang kena tulis Url entry korang tu. Kalau aku selalu copy paste ja. Nak copy dari mana?

Dari sini:
Dari adress bar korang. Dekat situ nanti ada url entry korang.

Ni contoh

Pastu korang paste dekat tempat url tadi.

Setakat ni faham dak?

Then, korang isi yang lain-lain tu. Ikut kehendak korang.



Dah isi? If dah siap, tekan yang aku bulat tu 'Get Code'

Dah? Nanti akan kuar lagu ni:


Amik code yang first tu.


"Salimah! I dah amik code tu. Lepas tu nak tempek mana? "
"Tempek kat muka lu"

HAHA. Tak aih. Korang kena tempek dekat akhir entry korang. So that lepas orang tuk habis baca dia leh tekan button tu if dia suka gilaa entry korang :)


Cara nya lagu mana?

Macam biasa korang nak post entry. Cuma last sekali lepas korang dah habis tulis entry korang. Korang tekan 'EDIT HTML'


And paste code tu kat bawah sekali. Lepas tulisan entry korang.

Okay? Bole ikut ke dak?
HAHA

Dah abis buat. Korang boleh publish macam biasa

Bagaimana rupanya?

Begini:


Senang ja kan? So tu ja lah. Tapi ingat, if korang nak button tu kat setiap entry korang means korang kena buat benda yang sama setiap kali nak post entry. GUNA URL ENTRY BERKENAAN. Ini amat penting. HAHA :)

Sekian...

p/s: Komen lah if korang buat jadi ke tak@ korang faham ke dak. InsyaAllah aku akan tolong korang :)

Sapa nak share tutorial ni kat blog korang ke hapa komen sini gtau :)

Itu jer! SEMOGA BERJAYA

Salimah Ismail ♥


3 Picit Sini untuk Comment! :):

fRaMe+LenSeS on Tuesday, March 15, 2011 said...

terima kasih ya.. nice one.. nadh suka la.. tutorial y bagus.. ;)

Dda Ly on Wednesday, March 16, 2011 said...

thanks for sahring..:)

meh ke rumah..
~like mother like son~
keep in touch ye..♥♥♥

Salimah Ismail on Wednesday, March 16, 2011 said...

frame: thanks Nad. Ada nak tahu tutorial apa2 lagi tak? InsyaAllah if Sally free or tau Sally tolong

Dda: welcome :)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Best from me!

Hot Stories

Mai baca ^_^