Hot Hot!

Monday, February 21, 2011

Makan Corner. Cara-cara buat dadih.

Luahan hati Salimah Ismail
Reactions: 
Assalamualaikum

Yuhuuu, hari ni saya dengan rajinnya masak dadih. Haha. Simple jaa cara masak dadih. Mai nak ajaq mai. :)

Jom kita mulakan.

Maaf gambar blur sikit :)



So, kita hanya guna Adunan Serbuk Dadih Segera. Yang ni, dia ada dalam kotak.
Senang ja guna yang ni. Bahan-bahan dan arahan ada di dalam. AMAT MUDAH :)

STEPS:


1. Mula-mula kita campurkan adunan serbuk dadih dengan 1100ml air(1.1 liter). Guna penyukat air untuk menyukat air.


Yang macam ni pon oke jugak :)



2. Masak campuran tadi dan hendaklah sentiasa dikacau sehingga betul-betul mendidih. Apabila sudah mendidih (membuak), terus padamkan api dan kacau lagi setengah minit lagi agar betul-betul sebati.




3. Tapiskan adunan ke dalam jug.

Gambar kurang clear lagi. Maaf. haha. Macam ni lah bentuk perisa



4. So, masukkan perisa yang disediakan dan kacau sehingga sebati. Korang boleh jugak guna perisa sendiri macam Milo ka. If guna perisa sendiri macam Milo, takyah guna perisa yang dibekalkan. Masukkan serbuk Milo ikut rasa.




5. Tuangkan ke dalam bekas yang korang pilih.

Sally pilih bekas yang macam ni. Korang boleh guna bekas ikut saiz sendiri. Tapi, orang selalu guna yang lebih kecil sebab bole hasilkan macam bekas. Bole makan terus dari bekas tu :) Sally cari bekas kecil lagi, tapi dah abis :(


Macam ni la rupanya. 4 ja dapat hasilkan. :)


Akhir sekali, sejukkan di dalam peti sejuk.


Then, bila sejuk boleh makan! SEDAP OHH.

SELAMAT MENCUBA ♥

Salimah Ismail♥


0 Picit Sini untuk Comment! :):

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Best from me!

Hot Stories

Mai baca ^_^